Nice! RLSA lijsten maken via Google Analytics

door gtelst op 31 mei 2015
0 comments

Sinds 2013 heeft Google het mogelijk gemaakt om via RLSA (remarketing lists for search advertising) binnen Adwords het zoekverkeer te retargeten. Via deze mogelijkheid kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je hoger biedt in Adwords op een bezoeker die bijvoorbeeld al een keer je op je website is geweest. Of juist uitsluiten.

Een paar concrete voorbeelden wat je met RLSA kunt doen:

1. Stel je hebt geen heel groot budget voor Adwords. Dan kun je alleen je Adwords-advertenties (en zoeken op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor je website) laten zien aan bezoekers die al een keer op je website zijn geweest. Of je kunt speciale aanbiedingen tonen in je Adwords advertenties aan bezoekers die al een keer op je website zijn geweest.

2. Je hebt een grote website met veel verschillende categorieën. Maar je wilt wel zo relevant mogelijk zijn als ze daarna naar je merknaam zoeken in Google. Je kunt door middel van RLSA op basis van het surfgedrag uit het verleden van de bezoeker op je website een relevante advertentie of aanbieding laten zien. Neem bijvoorbeeld Wehkamp. Een grote site met veel verschillende categorieën. Een bezoeker is op de sectie ‘herenmode’ geweest en heeft niks gekocht. Als de bezoeker na een paar dagen weer zoekt in Google naar ‘wehkamp’, kun je een relevante advertentie (of aanbieding) laten zien met RLSA over herenmode.

3. Je kunt klanten uitsluiten uit je Adwords campagnes. Als je een bepaalde sectie op je website hebt, waar alleen klanten kunnen komen, dan kun je er ook voor kiezen om dit te gebruiken om juist geen Adwords-advertenties te laten zien aan je klanten. Of juist andere advertenties.

Eindelijk koppeling RLSA met Google Analytics

De mogelijkheden zijn eindeloos. Het enige nadeel was van RLSA is dat je een speciale remarketing-tag van Adwords op je website moest neerzetten. Je hebt hiermee niet alle mogelijkheden om nog slimmer RLSA in te zetten. Zo was het ondoenlijk om 'bakjes' aan te maken van bijv events die je hebt ingesteld in Google Analytics. Maar er is goed nieuws. Google heeft deze week aangekondigd dat ze dit jaar gaan beginnen met een wereldwijde uitrol om RLSA te voeden vanuit Google Analytics! Dat scheelt een hoop werk en kun je nog intelligentere manieren bedenken om RLSA in te zetten!

 

 

Nice! RLSA lijsten maken via Google Analytics 4.67/5 (93.33%) 6 stemmen
Tags: , , , ,

Schrijf een reactie

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Training SEO/SEA

Training zoekmachine marketing Wilt u uw organisatie wat meer online minded krijgen? Wat meer gevoel krijgen van de online mogelijkheden? Een trainng in zoekmachine marketing (SEM) geeft een goede basis om te snappen "hoe dat nu allemaal werkt". SEO en SEA vallen onder de categorie "zoekmachine marketing". SEO staat voor Search Engine Optimization, waarbij je [...]